Oppdragsgiver: Telemark Fylkeskommune
Sted og tid: Skien videregående skole, Klosterøya, Skien, under utvikling
Team: Kunstner og landskapsarkitekt Elin T. Sørensen, Tabea Glahs, Mads Pålsrud, Astrid Fadnes, elever og lærere ved Skien Vgs, Steinar Moe Eiendom m.fl.
Leveranse: Konsept og mulighetsstudie for et kunstprosjekt i offentlig uteareale tilknyttet skolen. Bestående av workshoper med elever og lærere, visuell kommunikasjon, tegninger, kart, konsept og landskapsmodell.
Videre utvikling: Prosjektet har fått støtte fra KORO (Kunst i Offentlig Rom) og skal etableres fysisk i parken i løpet av 2021-2023, sammen med en ild-festival og en utstilling.
Fotos: Growlab Oslo, Elin T. Sørensen and Kåre Høyer
Prosjekt nettside: www.uteklasserom.no
Hvordan kan et kunstprosjekt bidra til å aktivisere et byrom for byens innbyggere og skolens elever, og gi dem mulighet for å medvirke gjennom deltakende prosesser?
“Pyrolab” er et konsept for et utforskende læringsrom for pyrotekniske eksperimenter og et sosialt samlingssted rundt ild. “Pyrolab” utformes som en skulpturell installasjon i Klosterhavna park i Skien.
Sammen med en lokal lærer og elevene fra Skien vgs ser prosjektet på hvordan Skien vgs. kan ta i bruk nærmiljøet og landskapet rundt skolen som læringsarena.
Læring som igjen formidles videre til Skiens befolkning gjennom å gi parkens besøkende og brukere mulighet til å reflektere rundt landskapet vi trår på – dets geologi, historie, økologi, biologi, og hvordan vi mennesker forvalter det.
En forutsetning for prosjektet er å grave seg ned til det nakne berget i parken, hvor det i forprosjektet er avdekket geologiske fenomener som fossiler, vulkanske ganger og en skillelinje mellom to ulike geologiske epoker som er unikt for stedet.
Prosjektet realiseres 2021-22.
Prosjektet “Pyrolab” er utviklet som et eksplorativt kunstprosjekt. Gjennom prosessen har et tett samarbeid med lærere og elever ved forskerlinja og IT-linja på Skien videregående skole vokst fram.
Prosjektet har stort fokus på samskaping, hvor målet er å etablere eierskap til dette offentlige området blant elevene og samtidig utforske hvordan det kan brukes som en læringsarena.
Den deltakende delen av prosessen har bestått av workshops med elever og lærere samt å bestille “oppdrag” som elevene har løst som en del av undervisningen.
Elevene har gjennomført målinger og registreringer av geologiske fenomener, bidratt med ideer og ønsker til utendørs klasserom, utforming og innhold til nettside og offentlige parkfunksjoner. De har også bidratt med data for å kartlegge berggrunnen under parken.